Metszetek


A következő időszak ügyfeleinek gyerekeivel interjúzok mostanában. Random megkeresések után, skype-on értekezünk arról, hogy kinek mikor, és pontosan mire lenne szüksége ápolásilag.

Egy interjú max egy óra, ami pillanat-, és mozaikszerű bepillantást enged egy-egy család életébe, pontosabban annak egyes szeleteibe.

Szeretem figyelni az embereket, izgalmasabb mint egy színdarab. A való életet rajzolják fel, saját magukat játszva, tétes témában. Szeretteink kínja, testi igényei, a saját életünk menedzselése, a családi logisztika tétes ügyek. Ha nem jól szervezzük, az valahol, valakinek nagyon sokba kerül, érzelmileg, lelkileg, és sokszor anyagilag is. Vagy mi magunk fogunk sokat kínlódni, vagy azok a szeretteink, akik tőlünk függenek. Vagy mindenki.
Így aki tehát ilyesmit szervez, benne van teljes lényével, és láthatóvá válik.

És a fókuszcsoportos kutatásnál is izgalmasabb ez, mert az adott helyzet adta keretek között az emberek magukat adják, és nem a kutató feltételezésének igyekeznek megfelelni valamilyen módon. A helyzet éles, nem konstruált.

Beszélgető társaim leginkább 60 fölöttiek, és a 80+, 90+ szüleiknek igyekeznek ápolót keríteni. Nagyon érdekes megfigyelni, hogy ki mit mond, hogyan vezeti elő, mit tesz ki nyíltan az asztalra, mi az amitől tart kimondani, tudva azt, hogy ha nagyon rémisztő amit mond, akkor az ápoló nem vállalja el a munkát.

És ugye számomra is totál tétes a beszélgetés. Max egy óra alatt le kell tudni szűrnöm, hogy a munka amit elvállalok mekkora macera lesz fizikailag, lelkileg, mennyire stabil a fizetés, egyáltalán: hogy mekkora szívást húzok magamra. Plusz úgy kell láthatóvá válnom, hogy az ügyfél el tudja dönteni, hogy rám meri-e bízni a szerettét. Ez egy bizalmi, törékeny, intim munka.

Ami még nagyon érdekes, az az angolok tárgyalási módja. Nagyon más mint a magyar. Egymás határainak tiszteletben tartása, a rendes odafigyelés abszolút alapelv, innen indulva kell tudni asszertíven és világosan kommunikálni, és jutni együtt valamire. Az őszinteség és a hitelesség is nagyon fontos, tudják a felek, és a megbízók is abszolút, hogy ha elveszítik a hitelüket, azzal komoly károkat okoznak maguknak. Ez egyébként nagyon nagy különbség a magyar közösségi működéshez képest.

Ami ebből számomra következik, hogy eléggé bízom abban, hogy a nagyon gáz dolgokat is elmondják, kimondják valahol a beszélgetés folyamán, csak meg kell hallanom, mert nem biztos, hogy arra nagy hangsúlyt fognak tenni.

Amire nekem oda kell figyelni, hogy minden olyan paramétert elmondjak, ami nekem fontos, illetve kommunikáljam azt is, hogy hol vannak az én határaim, mert ha utána, az alku megkötése után kezdek variálni, az az én hitelességem, és piaci helyzetem rontja.

Szóval ezek között a keretek között képzeljétek el a beszélgetéseket. A hatalmi helyzet alapvetően arról szól, hogy az ügyfelek vannak nehezebb helyzetben, mivel kevés és nehezen fellelhető a jó ápoló, az ápolónak van lehetősége válogatni. Azok után viszont, hogy megköttetik az alku, onnantól az ápoló szolgáltat és mérettetik meg a szolgáltatásának a színvonala, amiről a végén az ügyfél ad véleményt. Ami az én esetemben nyilván sokkal fontosabb mint egy ügynökségi alkalmazott esetén, ahol az ápoló nagyon kis felelősséget visel, az ügynökség viseli, és eleve ők is tárgyalnak az ügyfelekkel.

És akkor 1-2 jellemző folyamat és beszélgetés kivonata:

Beszélgetés 1. avagy, Nem tudom/tudhatom mit akarok pontosan, SOS helyzet van.

Email: Jaj, jaj, Édesapámnak balesete volt, nemsokára kiadják a kórházból, vállalnál gyors segítséget onnantól, hogy kiadják? Illetve az is érdekel, hogy ha a későbbiekben kellene segítség, olyat vállalnál-e? Sajnos ennél konkrétabb nem tudok lenni, de biztos érted, hogy pánik helyzet van.
Email válasz: Köszönöm a megkeresést, sajnálom az édesapád balesetét, persze, értem a helyzetet. Sajnos ebben az időszakban már egyéb elfoglaltságom van. De ha gondolod szívesen beszélek a jövőbeli együttműködési lehetőségekről skypeon.
Email válasz: Jó, mindenképpen beszéljünk, szerdán lehetne? Akkor nem dolgozom.
Email válasz: Rendben, beszéljünk szerdán.
Email válasz hétfőn: Jaj, nem jó a skype, apukámmal vagyok, telefonon tudnánk inkább? Nincs ápoló sem, szét vagyok esve.
Email válasz: Igen, akkor hívj majd, ez a számom.
Szerdán várom a hívást, egész nap nem hív.

Beszélgetés 2. avagy, Kéne ide egy ápoló, egy pszichiáter, egy rendőr és egy mágus egy személyben.

Email: Szüleim mellé keresek ápolót, érdekel-e a munka?
Email válasz: Köszönöm a megkeresést, igen érdekel, tudnánk skypeon beszélni?
Email válasz: Igen.

Megbeszéljük az időpontot, skype.

Szia, szia, nice to meet you.
Apukám demens, és egy büszke ember. Még ellátja magát, egyedül fürdik, de sajnos nem biztos hogy fürdik, mert alig nyitja meg a vizet két percre. Én nem tudok vele mit kezdeni, a lányaként, de talán te mint ápoló tudnál. A mostani ápoló sem tud, lehet már nem is lehet vele mit kezdeni, nem tudom.
Most van vele egy ápoló, de nem vagyok vele megelégedve, egy ügynökségen keresztül van ott, de nem nagyon igyekszik.
Anyukám is ott él, őneki az egyensúlya rossz, de nem demens, őt a mozgásban kell segíteni.
Akkor jól értem, hogy két emberről kell gondoskodni?
Hát igen. Meg még az is van, hogy apukámmal néha történik “baleset”, de olyankor átöltözik és a nadrágját kiteszi a fűtőtestre, onnan lehet tudni hogy ki kell mosni. Pelenkát még nem hord.
Meg még az is van, hogy a szüleim folyton veszekednek.
Meg apukám elmászkál néha.
És egyedül mászkál? Elmehet/elengedhetem otthonról?
Hát nem lennék nyugodt, ha egyedül elmászkálna. Viszont temperamentumos ember és nincs demencia-tudata, nehéz visszafogni ha elindul. De félek, hogy eltéved.
És még az is van, hogy egy atlétát hord, amit soha nem szeret levenni, de ne aggódj, nem büdös egyáltalán.
(???) Értem. Mi lenne akkor az én feladatom?
Hát biztonságban tartani, ellátni őket és elérni, hogy boldogok legyenek.
Értem. Az állandó ápolást nem vállalom, de ha 1-2 hétre kell valaki beugrósnak, akkor beszéljünk újra.

Beszélgetés 3. avagy, Az ideálisnak tűnő ügyfél.

Email: Nyáron, ettől-eddig nyaralni megyünk. Én ápolom édesanyámat, aki még aktív, szeret elmászkálni, tolókocsival közlekedik az utcán, a lakásban kerettel. Amíg nem leszünk otthon, bentlakásos ápolót szoktunk alkalmazni. Vállalnál ilyesmit?
Email válasz: Igen, örömmel, beszéljünk a részletekről skypeon, ha megfelel.

Skype:
Kedvesen, tárgyilagosan elmondja a körülményeket, jellemzi anyukáját, a heti menetrendjét. Tíz perc alatt teljesen jól felrajzolja számomra, hogy mire lehet számítani. A néninek Parkinsonja van, két évtizede, az egy kemény betegség, ápolási szempontból is, ezt tudjuk mind a ketten. A nő négy hónapra előre gondolkozik és már most szervezi, hogy ki jöjjön az anyukájára vigyázni.
Kérdezi, kéri, hogy meséljek a tapasztalataimról, elmondom.
Megbeszéljük a technikai és logisztikai részleteket, és megállapodunk.

***

Nem vonok le itt most konklúziókat nyilvánosan. Nekem is új ez a műfaj, ez a beugrós típusú ápolás. Egyáltalán nem biztos, hogy amit egy ilyen beszélgetésből leszűrök, az mit jelent majd a gyakorlati munka során. Egyelőre csak gyűjtöm az infókat, a tapasztalatokat, és figyelek.

.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s